Levy-Bruhl dał znakomite studium tego Wielkiego Czasu mitów na przykładzie tubylców australijskich i Papuasów. Każde plemię ma specjalne wyrażenie na określenie owego praczasu: altjira u Aruntów, dzugur u Aluridżasów, buragi u Karadżerich, ungud u plemion z Australii północno-zachodniej itp. Słowa te często oznaczają zarazem sen, marzenie i w ogóle wszystko, co wydaje się niezwykłe i cudowne, służą bowiem do określania czasów, gdy „nadzwyczajność była czymś pospolitym”. Wszystkie określenia używane przez badaczy podkreślają ten aspekt pierwszego wieku. Dla dra Fortune’a czas mityczny to epoka, „gdy wraz z zaistnieniem bytów wzięła początek historia naturalna”. Czas ten znajduje się zarazem na początku stawania się i poza nim. I tak Elkin zwraca uwagę, że ten czas ma charakter zarówno teraźniejszości i przyszłości, jak przeszłości: „To zarówno stan, jak i okres” — stwierdza wymownie.
Up next
SPOŁECZEŃSTWO I PRZYRODA
Author
Share article
The post has been shared by 0
people.