kierunki studiow

Dobiega końca unijny projekt Miasta Białystok, którego celem było utworzenie w Białymstoku nowego kierunku „operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych”. Mimo trudności spowodowanych pandemią, projekt zakończył się sukcesem, a kolejne klasy patronackie będą kształcić fachowców w deficytowym zawodzie.

Nowy kierunek to pomysł dyrekcji Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 i firmy KAN, producenta instalacji wodnych i grzewczych, który zwrócił uwagę na problem braku fachowców na rynku pracy w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Wspólna inicjatywa nauki i biznesu spotkała się z poparciem Miasta Białystok – tak powstał unijny projekt „Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”. Po trzech latach nauki klasa patronacka, utworzona w ramach projektu, kończy w grudniu zajęcia praktyczne w halach KAN; będą je kontynuowali uczniowie kolejnych klas. Zajęcia te prowadzone są przez oddelegowanych technologów firmy.

Nauka jak praca

– W halach uczniowie mogą uczestniczyć w procesach uruchamiania, prowadzenia i zatrzymania produkcji. Na każdym z etapów zdarzają się jakieś problemy i praktykanci mogli uczestniczyć w ich rozwiazywaniu lub szukaniu rozwiązań – mówią przedstawiciele KAN. – Ważna jest też możliwość pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszego parku maszynowego i obserwacja sposobów wdrażania nowych rozwiązań, zwiększających wydajność zakładu.

Również uczniowie widzą zalety praktyk u pracodawcy:

– Bardzo cenimy sobie, że – poza nauką w szkolnych warsztatach – możemy uczyć się zawodu również od doświadczonych operatorów. Majstrowie z KAN są bardzo pomocni – odpowiadają na wszystkie nasze pytania. Po zakończonej szkole I stopnia chciałbym kontynuować naukę i podjąć pracę w KAN – mówi Bartłomiej Stefanowicz z III klasy branżowej szkoły I st., a jego kolega Krzysztof Rzędzian dodaje:

– Super, że możemy na co dzień pracować w szkolnych warsztatach przy maszynach, dzięki czemu znamy je od podszewki. Wiadomo, że w firmie maszyny są większe, czasem trzeba zmienić jakieś oprogramowanie, ale mając podstawę przy małej maszynie – praca z dużą nie będzie już taka trudna.

Jak podkreśla Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2. – znaczenie takich zajęć, prowadzonych w prawdziwych warunkach u pracodawcy, jest nie do przecenienia.

– To pokazuje, jak bardzo w tej zawodowej edukacji element tzw. kształcenia dualnego (łączącego teorię z praktyką) potrzebny jest dla wszystkich – uczniów, szkoły i zakładu pracy – mówi.  – Dzięki takim zajęciom praktycznymi uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.

Teraz uczniowie III klasy będą przygotowywać się do egzaminu zawodowego, do którego przystąpią pod koniec tego roku szkolnego.

Profesjonalne pracownie

W listopadzie w szkole oficjalnie otwarto nowoczesne pracownie tworzyw sztucznych i automatyki, powstałe w ramach projektu. Dzięki funduszom unijnym przeprowadzono prace remontowe i wyposażono pracownie w nowoczesny sprzęt: wtryskarki, wytłaczarki, zgrzewarki oraz spawarki do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast pracownia automatyki wzbogaciła się o narzędzia niezbędne do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu automatyki przemysłowej, mechatroniki i robotyki. Firma KAN wyposażyła pracownię i salę lekcyjną w pomoce naukowe w postaci tablic, które zawierają informacje o rodzajach tworzyw, budowie wtryskarki i wytłaczarki itp.; dostarczyła też formę wtryskową, by młodzież mogła uczyć się na niej poprawnej konserwacji narzędzi.

Kuźnia fachowców

Trzy lata funkcjonowania projektu podsumował podczas uroczystości otwarcia pracowni, dyrektor ds. rozwoju biznesu KAN, Sławomir Kościuczuk:

-Wspólnym wysiłkiem – firmy KAN, jako patrona klasy, szkoły i uczniów – jesteśmy coraz bliżej celu, którym jest wykształcenie fachowców w jednym z najbardziej pożądanych zawodów na podlaskim rynku pracy. Dzięki nowoczesnym pracowniom pozyskiwanie wiedzy na profesjonalnych maszynach będzie motywacją i inspiracją dla wszystkich uczniów do zgłębiania tajników tego zawodu. KAN natomiast, w swojej nowoczesnej fabryce, wyposażonej w najnowsze maszyny i linie technologiczne, oferuje jeszcze dalej idącą możliwość poznawania przetwórstwa tworzyw sztucznych – mam na myśli specjalną grupę technicznych tworzyw sztucznych, których jesteśmy jedynym przetwórcą w Polsce i jednym z kilku w Europie. Liczymy na to, że sytuacja pandemiczna pozwoli na kontynuację praktycznej nauki w halach produkcyjnych KAN i profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do egzaminu praktycznego – powiedział przedstawiciel spółki.

Zainteresowani nauką na kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” mogą wziąć udział w rekrutacji, która ruszy wiosna. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN, mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.

Dodaj komentarz
You May Also Like

Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych Bródka

Obowiązkiem każdego inżyniera oraz studenta jest zaznajomienie się z obowiązującymi przepisami prawnymi…