JAK I KIEDY ROZPOCZĄĆ NAUKĘ CZYTANIA?

Jedzenie, spanie, patrzenie i dostrzeganie, przytulanie, itp. czynności staramy się wpoić dzieciom od momentu narodzin. Nie zastanawiamy się kiedy zacząć. Wiemy, że jest to konieczne, aby mogły żyć. Nie są więc zaskoczone, że nagle chcemy je przytulić i robimy z tego wielkie wydarzenie. To dla nich normalne, miłe, ale normalne. Dokładnie tak samo powinniśmy postąpić z czytaniem. Ot, cała filozofia!
 
Mózg noworodka jest niemal doskonale plastyczny. Każde dziecko rodzi się z nieprawdopodobnie dużą liczbą połączeń nerwowych, które powstają przez pierwsze lata życia. Liczba tych połączeń bezpośrednio przekłada się na inteligencję, pamięć, kreatywność i możliwość uczenia się. Ustala się ona właśnie podczas dojrzewania mózgu w pierwszych latach, a zatem zanim dziecko pójdzie do szkoły.
Czytaj więcej...

JAK WPROWADZIĆ CZĘŚCI MOWY, CZYLI POLONISTYCZNA PODRÓŻ W ABSTARKCYJNE ZAKĄTKI

Gramatyka opisowa nie jest najbardziej porywającym i fascynującym działem języka polskiego, z tym się chyba zgodzą nawet najbardziej fanatyczni poloniści wink Ale można o częściach mowy opowiadać ciekawie, z tym też się zgodzi każdy.
 
Ten krótki wpis dedykuję tylko podstawowym częściom mowy, które wprowadzamy w pierwszej kolejności. Przygodę z czasownikiem, rzeczownikiem i przymiotnikiem proponuję rozpocząć od zapoznania się z Nikiem. Znacie historię Nika? Oto ona smile
Czytaj więcej...

JAK OBUDZIĆ W DZIECKU CHĘĆ UCZENIA SIĘ I POZNAWANIA ŚWIATA?

fot. link

 
Odwieczne pytanie nauczycieli i rodziców. Okazuje się, że dziecko ma w sobie naturalną skłonność do poznawania, doświadczania, sprawdzania, należy go tylko odpowiednio ukierunkować. Tylko i aż …
 
Zaznaczam, że poniżej umieszczone inspiracje, wbrew pozorom, NIE są przeznaczone tylko dla nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego smile
 
MATERIAŁ DYDAKTYCZNY TO KLUCZ, KTÓRYM DZIECKO UCZY SIĘ OTWIERAĆ ŚWIAT
 
Według Marii Montessori każda pomoc dydaktyczna powinna ograniczać się do jednej trudności, aby maksymalnie wykorzystać koncentrację dziecka. Uczeń musi mieć możliwość popełniania błędów, ponieważ tylko wtedy dany materiał zostanie odpowiednio przyswojony, jeśli dziecko samo, metodą wielokrotnych prób, będzie miało możliwość zdobywania wiedzy.
Czytaj więcej...