• Opublikowano w FitPsyche

Empatia – nowa (stara) jakość w edukacji


Zanim wyślemy dzieci do szkoły, najpierw musimy odpowiedzieć na pytanie, czy zależy nam jedynie na tym, by dużo wiedziały, czy na tym, by były dobrymi,
odpowiedzialnymi i mądrymi ludźmi. 

M. Rasfeld, S. Breidenbach, Budząca się szkoła, Słupsk 2015, s. 7.


Empatia to dziś jedno z najmodniejszych haseł w edukacji. Wciąż przybywa artykułów i konferencji poświęconych temu tematowi, coraz aktywniej obchodzony jest w szkołach Międzynarodowy Dzień Empatii (zobacz choćby tutaj).

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w FitPsyche

WPŁYW EMOCJI NA SPOSÓB ODŻYWIANIA SIĘ


Emocje oraz spożywanie pokarmów to nieodłączne elementy naszego życia. Mogą one „żyć” bez siebie, ale w dzisiejszych czasach niejednokrotnie ze sobą współistnieją. Odczuwamy różne stany, w tym głód i to nie tylko ten fizyczny…

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w FitPsyche

EMOCJE W PROCESIE ZAPAMIĘTYWANIA


Gdyby to zdjęcie nie wywołało w Tobie żadnych emocji, prawdopodobnie, nie otworzyłbyś tego artykułu. Gdyby taniec nie wywoływał żadnych emocji, tancerze nie byliby w stanie zapamiętać tylu sekwencji ruchów. Gdyby teksty monodramów nie były ani trochę przejmujące, niewielu aktorów zdecydowałoby się ryzykować ich wystąpieniem…

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w FitPsyche

SZTUKA POPEŁNIANIA BŁĘDÓW


Żyjemy w społeczeństwie osiągnięć z naczelnym hasłem: „Chcesz być supermenem to przyjdź do super szkoły”, chcesz uzyskać nadludzki efekt to musisz mieć ponad przeciętną edukację.
Nauczyciele rozliczani za osiągnięcia stawiają wysokie wymagania uczniom – cała społeczność szkolna nastawiona na wynik, który jest często ważniejszy niż samo kształcenie umiejętności. Nagradzają uczniów za rezultat, wywołując silne napięcia w tym: obawy przed niepowodzeniem i byciem odrzuconym lub ukaranym.

Czytaj więcej...