• Opublikowano w Blog

EDUKACJA JEST PODRÓŻĄ, czyli zapowiedź nowego podręcznika


Mój staż w zawodzie polonisty nie jest jakiś oszałamiający, zaledwie osiem lat. Stoję właśnie w mojej biblioteczce przed regałem z książkami. I co widzę? Najwięcej miejsca na półkach zajmują podręczniki. Odkąd zaczęłam pracę, co chwilę były jakieś nowelizacje. Można się zmęczyć.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

W JAKIM CELU JEŻDŻĘ NA SZKOLENIA? Czyli moje lekcje z „Kobiety Niezależnej” Kamili Rowińskiej


Wybrałam to szkolenie z pełną świadomością celu. Bilet wstępu zakupiłam już w styczniu. Doskonale wiedziałam, u Kogo będę się szkolić. Przeczytałam wszystkie książki autorki, obejrzałam wszystkie filmy na Jej vlogu, wszystkie wywiady dostępne w Internecie. Mało tego, codziennie pracuję z Dziennikiem Coachingowym, czytam bloga Kamili i obserwuję jej profile na Fb (tutaj tutaj)

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

DLACZEGO WARTO UKOŃCZYĆ AKADEMIĘ COACHINGU?


Świat nie jest czarno-biały. Między uczniem zdolnym, a słabym jest cała paleta barw. Patrząc przez pryzmat, jaki narzuca nam system, nie jesteśmy w stanie dostrzec tych kolorów. O indywidualnym podejściu do ucznia, mówi się już od dawna, ale dopiero coaching edukacyjny odnalazł drogę, która otwiera nowe możliwości.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAK OTYŁOŚĆ WPŁYWA NA MÓZG? Czyli związek niezdrowej diety z hipokampem


O cukrzycy, nadciśnieniu, Alzheimerze, miażdżycy i depresji, jako chorobach wywołanych złą dietą, słyszeli już chyba wszyscy. Lekarze apelują, reporterzy wspominają, prasa też coś o tym napisze. Czasami nawet psycholodzy wypowiedzą się, że otyłość jest źródłem wykluczeń społecznych i problemów na tle interpersonalnym. Jednak mało kto zwraca uwagę na fakt, jak wielkie spustoszenie nadwaga czyni w mózgu.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

NAPÓJ DLA MÓZGU, cz. 2.


Wiosna już rozgościła się u nas na dobre smile Wczoraj, gdy biegałam po bielskim lotnisku, nie mogłam się nacieszyć słońcem, soczystą zielenią i nastrojem zbliżającego się lata. Niby dopiero kwiecień, ale już momentami czuć wakacyjny klimat. Oczywiście pogodowy, bo praca w szkole wre wink Wszystkie egzaminy dopiero przed nami.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

NAPÓJ DLA MÓZGU


Kawa o poranku to dla wielu codzienny rytuał, bez którego nie wyobrażają sobie rozpocząć dnia. W filmach, reklamach, a nawet na kartach literatury pięknej to najbardziej rozsławiony napój, któremu przypisuje się wręcz magiczne właściwości. Aromat kawy to chyba najbardziej rozpoznawalny zapach w każdym zakątku świata.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

SHARE WEEK 2017 OKIEM NAUCZYCIELA


W tym tygodniu jedna z bliskich mi osób zapytała, czy wezmę udział w Share Week. Odpowiedziałam – nie wiem, myśląc – jestem tak zaabsorbowana nowym projektem, że z pewnością nie dam rady.

Skąd więc jednak wziął się u mnie ten wpis? Ponieważ zrobiło mi się zwyczajnie wstyd, że inni mają czas, aby mnie polecić innym, a ja nie potrafię się odwdzięczyć.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

CZY EDUKACJA FAKTYCZNIE JEST EGALITARNA? Zaproszenie do dyskusji


Kilka dni temu
od wydawnictwa, z którym współpracuję, otrzymałam intrygującą publikację napisaną pod redakcją Jana Świerszcza: „Lekcja równości. Jak prowadzić działania antydyskryminacyjne w szkołach”. Lektura niecodzienna, zmuszająca do refleksji. Jeszcze nie skończyłam jej czytać, w związku z czym nie śmiem recenzować. Chciałabym tylko poruszyć pewien niewygodny temat, który został w niej zasygnalizowany.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

DIETA DLA MÓZGU, czyli cios w przemysł zwany spożywczym. Konieczna eliminacja słodkiego narkotyku (cz.2.)


Cukier to biała śmierć, wiadomo. Powoduje otyłość, degradację mózgu i inne przykre przypadłości. Ale lubimy słodkości, więc szukamy zamienników. Może jakieś batoniki zbożowe? Czytamy etykiety, a tam – samo dobro! – syrop glukozowo-fruktozowy! Syrop – jednoznacznie kojarzy się z preparatem dla zdrowia, prawda? Dalej, glukoza – konieczna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. W porządku, została tylko fruktoza. O, to już wiadomo, wyciąg z owoców. Biorę!

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

BĄDŹ NAUCZYCIELEM JUTRA, poznaj dobre kierunki dla rozwoju edukacji (cz.2.)


Jutro jest już blisko. Dzieli Cię od niego w najdłuższym wypadku zaledwie noc. Nie warto tracić czasu na bezowocne działania. Jesteś kapitanem okrętu, na którym znajduje się mnóstwo ludzi, od których będzie zależała przyszłość. Wieziesz ze sobą przyszłych prezydentów, mężów stanu, lekarzy, dietetyków, twórców kultury, rzemieślników, dyrektorów międzynarodowych firm, prawników, sprzedawców. Od Ciebie zależy nie tylko ich los, ale los kolejnych pokoleń. Polecam Ci nauczanie w kierunkach, które się nigdy nie zdezaktualizują, ponieważ niosą ze sobą wartość ponadczasową. Warto je poznać.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

BIEG PO BEZCENNY BALANS


Kiedy poznaję kogoś nowego, zwłaszcza jeśli jest to kobieta, moją uwagę przykuwa stan jej ducha. Podziwiam ludzi, od których bije spokój. Czasami widzisz kogoś po raz pierwszy i od razu czujesz, że w jego obecności ogarnia Cię błogość, czas zwalnia, stajesz się bardziej uważny i zaczynasz słyszeć własne myśli. Taki stan jest możliwy tylko w obecności ludzi, którzy czują harmonię sami ze sobą.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

CZY SZKOŁA MA WYCHOWYWAĆ CZY JEDYNIE UCZYĆ?


Gdzie nauczyciel może znaleźć inspirację? W zasadzie wszędzie! A pomyślałeś kiedyś, że w magazynie dla kobiet także? Kilka dni temu sięgnęłam po „Urodę życia”, w której niespodziewanie znalazłam intrygujący artykuł na temat roli współczesnej szkoły.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

LIST NAUCZYCIELA DO RODZICÓW


Czasami chcielibyśmy o pewnych sprawach powiedzieć głośno, ale brakuje nam odwagi. Boli nas to, że rodzice nie chcą z nami współpracować. Wierzymy, że gdyby tylko wiedzieli co robić, aby ich dzieci osiągały lepsze wyniki w szkole i w życiu, z pewnością podjęliby wyzwanie. Tylko jak to powiedzieć?

Może ten list będzie dla Ciebie pomocą smile

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

„ZRÓB TO DZIŚ, czyli jak nie odkładać na jutro” – moje przemyślenia po webinarze PSC

                                                                                                                        fot. link

 

„Wystarczy silna motywacja!” „Odrobina silnej woli!” – znasz te hasła? Działają? U mnie nie. Motywacja jest ważna, a nawet bardzo, ale nie jest wystarczająca. Wielokrotnie bardzo chciałam coś zrobić, z czymś zdążyć, czegoś się podjąć, ale z marnym skutkiem…
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

BĄDŹ NAUCZYCIELEM JUTRA, poznaj dobre kierunki dla edukacji (cz.1.)


„Dotykam przyszłości, uczę”, to jedna z moich ulubionych myśli, którą przywołuję w momencie, gdy widzę w oczach rozmówcy politowanie na wieść o tym, czym się zawodowo zajmuję. Tak, praca nauczyciela jest traktowana jako „zaklejdziura”, ale nie przez wszystkich i nie zawsze. Jeśli ktoś traktuje ją poważnie, to jest to misja, ale nie niemożliwa wink Trzeba jednak wybrać dobry kierunek i właśnie o tym będzie traktował ten post. Zapraszam Cię w podróż po mojej osobistej wizji postawy nauczyciela jutra.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

CZEGO NAUCZYŁAM SIĘ Z WEBINARIUM „JAK UCZYĆ SŁUCHAĆ?”

                                                                                                                        fot. link

 

Słuchanie to ważniejsza umiejętność niż mówienie. Gdy mówisz tylko powtarzasz to, co już wiesz, dopiero gdy słuchasz, uczysz się czegoś nowego.

Uważne słuchanie jest kluczowe w samodzielnym tworzeniu notatek. Jest to ważne w metodyce każdego przedmiotu.

Artykuł ten głównie dedykuję językowcom i polonistom.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAK DOKONAĆ W ŻYCIU PRAWDZIWEJ I TRWAŁEJ ZMIANY

fot. link
 
Pragniesz zmiany? Czujesz, że coś w Twoim życiu musi się w końcu zmienić? Prawdopodobnie już wiesz, czego nie chcesz, ale CZY WIESZ CZEGO CHCESZ? Jaka jest Twoja koncepcja na życie? Twoja, nie rodziców, nie pracodawcy, nie najnowszych trendów. Jeśli nie chcesz mieć „dziadowego” życia, przestań dublować koncepcję z dziada pradziada (za wyjątkiem, jeżeli ona w stu procentach odpowiada Twojej wizji) i wyjdź poza schemat.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

FITNESS DLA MÓZGU, czyli jak pomnażać potencjał twórczy dzieci i uczniów (rozwinięcie, cz.1.)

fot. link
 
Czym jest fitness, każdy wie. Że trening należy rozpocząć rozgrzewką, bo inaczej efekty ciężkiej pracy nie będą maksymalne – prawda oczywista. Jednak o rozgrzewce dla mózgu przed wysiłkiem intelektualnym pamiętają nieliczni. Dlaczego? Bo nieliczni wiedzą, jakie niesie ona dobrodziejstwa. Ja też nie wiedziałam…
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

FITNESS DLA MÓZGU, czyli jak wyleczyć dziecko z dysleksji (wstęp)

Kiedy pracowałam w gimnazjum, prowadziłam zajęcia dla dyslektyków. Muszę przyznać, że bardzo ich nie lubiłam. Gdy we wtorki o siódmej rano otwierałam salę, czułam się strasznie. Podskórnie wiedziałam, że to będzie nudny i zmarnowany czas. Robiłam wszystko co w mojej mocy, aby uatrakcyjnić zajęcia, ale czy może być atrakcyjne coś, co nie przynosi zamierzonych efektów? Wiem, że w ustach nauczyciela brzmi to strasznie, ale naprawdę tak było. Zderzałam się ze szklaną ścianą. A najgorsze jest to, że zderzali się z nią moi uczniowie. Chcieli, aby coś się zmieniło, jednak nowe nie nadeszło. Dysleksja pozostała, a kto dostał się na moje zajęcia, był do nich przypisany dożywotnio, tzn. do momentu ukończenia gimnazjum.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAKIE SĄ POWINNOŚCI NAUCZYCIELA POLONISTY, CZYLI CZEGO DOWIEDZIAŁAM SIĘ NA PEWNYM KURSIE

Nauczycielem jesteś takim, jakim jesteś człowiekiem, piękne słowa i straszne zarazem. Bo przecież moja wiedza jako nauczyciela określa to, czego nauczę uczniów. Mój system wartości decyduje o tym, jakie wartości moralne przekażę podopiecznym.
 
Najważniejsze, aby się w tym nie zatracić. Odpowiedzialność nie może być paraliżująca, ale mobilizująca. Skup się na tym, co możesz zrobić. Wykorzystaj narzędzie, którym władasz najbieglej, swój przedmiot.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

26 LEKCJI DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH NAUCZYCIELI, KTÓRZY CHCĄ OSIĄGNĄĆ SUKCES

Nauczyciel kojarzy się z budżetówką, z nudnym, zasiedziałym etatowcem. Gdzież mu tam do przedsiębiorczości?
Takie są obiegowe opinie. Poza ziarnem prawdy, lwia część to krzywdząca generalizacja. Owszem, tacy „zastali” przedstawiciele oświaty także się zdarzają, ale nie częściej niż w innych zawodach. Powiem więcej, aby się w tej branży utrzymać na dobrej pozycji, trzeba być bardzo przedsiębiorczym wink
 
Artykuł ten jest nietypowy. Postanowiłam podzielić się z Tobą lekcjami, jakie wyciągnęłam z lektury najnowszej książki Kamili Rowińskiej. Zdecydowałam się na formę punktową. Myślę, że taka będzie tutaj najbardziej zasadna.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAKA EDUKACJA MA PRZYSZŁOŚĆ? EDUKACJA PRZEZ CZYTELNICTWO!

Czytanie to czas dla drugiego człowieka, uwaga, nauka mowy i pojęć, budowanie światopoglądu, logiczne myślenie, rozwój emocjonalny, itd. Nie do przecenienia! Niby wiedzą o tym wszyscy, bo któż nie słyszał o akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, ale czy Ci najbardziej zainteresowani do tego się stosują? Myślę w tym momencie nie tylko o rodzicach, ale nauczycielach i Ministerstwie Edukacji.

NAUCZANIE PRZEZ CZYTANIE

Mało tego, wychowanie przez czytanie! Oczywiście posłużyłam się tutaj skrótem myślowym, ponieważ nie ma czegoś takiego jak wychowanie dzieci. Z dziećmi się żyje. Czytający rodzice mają czytające dzieci. Jeśli dziecko nie widzi czytającego rodzica, sam nie będzie sięgał po książki, bo tego nie zna.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

WYPALENIE ZAWODOWE TO NIE WSTYD! Ale co zrobić, aby się nie spalić?

Żeby innych zapalić, samemu trzeba płonąć, to motto, jak żadne inne, w punkt oddaje misję nauczycielskiej profesji. Świadomie wybierając ten zawód, wiemy, że o miłość do uczniów i miłość do nauczanego przedmiotu należy dbać. Ale czy wiemy, że nie wolno zapomnieć o sobie? Podsycamy ogień, rozdając bezcenne ciepło na prawo i lewo, aż w końcu dla nas nic nie zostaje. No, może popiół…

KOGO DOTYCZY PROBLEM

Nie zabłysnę w tym momencie żadną innowacją, padnie odpowiedź, której się spodziewasz, każdego. W mniejszym bądź większym stopniu, ale każdego może to dosięgnąć. „Choroba” ta nie jest przypisana do zawodu, aczkolwiek nauczyciele są narażeni bardzo. Mało tego, nie jest to sprawa jednorazowa. Przypadłość może powracać, czasami ze zdwojoną siłą.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAK UCZYĆ SKUTECZNIE? NIECH TWOJA LEKCJA BĘDZIE OCZEKIWANYM WYDARZENIEM!

Rozpoczynam lekcję. Jestem podekscytowana tematem, który dzisiaj poruszę na zajęciach. Wiem, że się dobrze przygotowałam. Ale jednocześnie czuję, że coś jest nie tak… Widzę przed sobą ścianę i boję się, że znowu przez 45 minut będę zmuszona trenować rzut grochem. Nie mogę się przebić przez ten niewidzialny mur. Patrzę na salę, ale widzę, że tak naprawdę tu nikogo nie ma… Obecni ciałem, ale ducha brak. Znasz to?
 
Wiadomo, że nie każda lekcja, którą przeprowadzamy jest idealnie skonstruowana, ma dwa tysiące pomocy dydaktycznych i pięćset nowych metod. I dobrze. Nie każda taka być musi, a nawet nie może. Jednak nie może też być tak, że po naszych zajęciach uczniowie wychodzą z pustką w głowie i poczuciem straty czasu.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

DIETA DLA MÓZGU, CZYLI CIOS W PRZEMYSŁ ZWANY SPOŻYWCZYM. Konieczna eliminacja; gluten - o co tyle hałasu?

fot. link
 
Pamiętacie sposób na bardzo tani klej domowej roboty? Mąka i woda, prawda? Dwa najbardziej dostępne składniki w każdym domu, zmieszane tworzą niezbyt przyjemnego „gluta”, ale za to klejącego jak złoto. Nawet tapety! No właśnie, a co się dzieje w naszych jelitach, gdy taki „glut” się tam dostanie? A co dzieje się z naszym mózgiem, skoro ponad 90% informacji płynie od jelit do mózgu, a odwrotnie tylko niecałe 10%?

KIM JEST CELEBRYTA GLUTEN?

Mówią o nim praktycznie wszyscy, niektórzy dobrze, niektórzy źle, tak to już z bohaterami bywa. Jedno jest pewne, dosyć długo zajmuje vipowskie miejsce na liście tematów top. Mimo tego nie wszyscy do końca zdają sobie sprawę czym gluten w istocie jest.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

DIETA DLA MÓZGU, CZYLI CIOS W PRZEMYSŁ ZWANY SPOŻYWCZYM. Konieczna eliminacja, bezkompromisowy aut dla zbóż

fot. link
 
Kilka lat temu podczas śniadania dopadła mnie pewna myśl. Zaczęłam się zastanawiać jak to jest, że po posiłku jestem zmęczona i ospała? Dlaczego czuję, jakbym żyła „przez szybę”, a nie pełną piersią? Patrząc przez okno kuchenne na dziesiątki blokowych mieszkań, myślałam o tym, ilu ludzi ma podobne rozterki jak ja. Dlaczego zasiadając do stołu, na którym leży uśmiechający się do mnie pyszny chlebek, podskórnie wiem, że zaraz dopadnie mnie chroniczne zmęczenie i nic mi się nie będzie chciało? Postanowiłam sprawdzić o co tutaj chodzi. I tak się zaczęła moja przygoda potocznie i szumnie zwana zdrowym stylem życia.

ZWIĄZEK EDUKACJI Z ODŻYWIANIEM

Dlaczego na blogu edukacyjnym poruszam tematykę odżywiania? Ponieważ chcę promować zdrowy styl nauczania, ale też zdrowy styl odżywiania. W moim odczuciu na dłuższą metę jedno bez drugiego nie istnieje. Mi ta droga zajęła kilka lat. Wiem, że gdyby ktoś mnie tego wcześniej nauczył, byłabym dzisiaj o wiele dalej, zdobyłabym więcej. Piszę „kilka lat”, ponieważ nie chodzi mi tylko o poznanie teorii, do której dzisiaj dostęp jest szeroko dostępny jak nigdy wcześniej. Chodzi o wdrożenie tych prawd w życie, o codzienną praktykę, a nie puste gadanie. Na moim blogu piszę tylko o tym, co sprawdziłam na sobie i swoim otoczeniu. Dotyczy to zarówno artykułów, jak i materiałów edukacyjnych.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

NAJWAŻNIEJSZE POSTAWY I ZACHOWANIA, DZIĘKI KTÓRYM ZYSKASZ SERCA SWOICH UCZNIÓW

fot. link

 
Kiedy dowiedziałam się, że za kilka tygodni mogę rozpocząć pracę w szkole, od razu umówiłam się na rozmowę z moją ukochaną polonistką z podstawówki. To była jedna z pierwszych rzeczy, które zrobiłam. Po co? Aby prosić o dobre rady. Szłam z nastawieniem, że usłyszę coś w stylu: musisz mieć zasady, pamiętaj o żelaznej konsekwencji, bądź nieugięta. A co usłyszałam? „Kasiu, oni najpierw muszą Cię pokochać. Wtedy zdziałasz wszystko.” I w tym się mieści samo sedno!
 
Oczywiście nauczyciel nie jest do kochania tylko do nauczania. Nigdy też nie będzie tak, że wszyscy uczniowie pójdą za Tobą w ogień, ale po siedmiu latach pracy w szkole mogę powiedzieć, że to najważniejsza lekcja dla startującego nauczyciela. Po pierwsze, zdobądź serca swoich uczniów. Wyniki przyjdą z czasem.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

REWOLUCJA CYFROWA DEGRADACJĄ DLA MÓZGU (cz.3.)

fot. link
 
Kilka tygodni temu, gdy biegałam na bielskim lotnisku, zauważyłam parę zakochanych siedzącą w jednej z altanek. Pomyślałam sobie: Romantycznie jak w „Panu Tadeuszu” smile Jednak gdy podbiegłam bliżej, aż mnie zmroziło. Oni wcale nie byli sobą uroczo zawstydzeni i nie zbierali myśli patrząc w ziemię, ale „klepali w komórki”!!! I czar prysł…
 
W tym cyklu artykułów biorę pod lupę głównie wpływ screen mediów na mózg dzieci i młodzieży. Powtarzam, nie jestem absolutną przeciwniczką cyfryzacji. Jednak mówię stanowcze NIE dla masowego wprowadzania tego typu „pomocy naukowych” do szkół. Chcę także ostrzec rodziców przed „uszczęśliwianiem” swoich pociech tego typu gadżetami.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAKĄ ROLĘ W EDUKACJI NAJMŁODSZYCH ODGRYWA SZTUKA? Czyli krótka refleksja na temat doboru materiału…

Tiul, jedwab, sztruks, atłas, wiskoza, bawełna czy elastyn? Co wybierzesz, gdy zechcesz sobie uszyć piękną kreację, która ma zachwycić cały świat? Wiadomo, skoro aż „cały świat”, to tylko górna półka. Gdy na czymś nam zależy nie bawimy się w półśrodki.
A jaki materiał wybierasz, aby kształtować poczucie piękna u swojego dziecka i ucznia? Sięgasz, gdzie wzrok nie sięga?

SZARA RZECZYWISTOŚĆ DOLNEJ PÓŁKI

Często jako rodzice i nauczyciele wybieramy dla dzieci „materiał przystosowany do ich wieku”, myślę tutaj np. o infantylnych czytaneczkach bez jakiegoś większego sensu, a czasami nawet bez fabuły, co jest zbrodnią dla promocji czytelnictwa, bo w ten sposób wpajamy naszym podopiecznym już od najmłodszych lat, że czytanie jest nudne i bez sensu. No bo cóż można innego pomyśleć o tekście: Mirek ma tatarak. Raki mokre i tatarak mokry. Romek mokry i Mirek mokry. Romek ma katar i Mirek ma katar.
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

REWOLUCJA CYFROWA DEGRADACJĄ DLA MÓZGU (cz.2.)

fot. link
 
Czytasz słowo „demencja” i myślisz sobie: Po co takie „HALO!” i tak każdego to dopadnie... Być może, ale musisz wiedzieć, że długość i przebieg procesu demencji zależą od wysokości punktu wyjścia. Jak to trafnie ujął Manferd Spitzer: Zejście na poziom morza z nadmorskiej wydmy nie zajmie dużo czasu, jeśli jednak zaczniemy wędrówkę z wierzchołka Mount Everestu, to mimo stałego schodzenia długo będziemy pozostawać na dużych wysokościach.
 
Jak znaleźć sposób, aby wznieść się szybko na intelektualne wyżyny? I jak pomóc w tym naszym uczniom?
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

JAK PLANOWAĆ OSIĄGANIE MARZEŃ?

fot. link

Marzy każdy. Marzenka lat 7, Marcin lat 37, a nawet Marcel lat 107. Marzenia nierozerwalnie idą w parze z nadzieją, a jak wiemy, nadzieja umiera ostatnia. Każdego dnia o czymś marzymy. O sprawach wielkich i tych przyziemnych. Nawet się mawia, że kto nie marzy, ten nie żyje. Skoro więc robimy to codziennie, czy potrafimy właściwie marzyć?
 

Czy jesteś tym szczęśliwcem, którego w szkole uczono marzyć? Ja nie. Marzenia traktuje się generalnie jako coś ulotnego, nieuchwytnego, niekonkretnego. Jako coś infantylnego, związanego z niedojrzałością, dzieciństwem, snem, więc jakim cudem miałoby się to zagadnienie pojawić w szkołach? Marzenia nie należą do umiejętności twardych, zatem program nauczania ich nie obejmuje.

Odkąd pamiętam, byłam zafiksowana na punkcie marzeń. W swoim pokoju na ścianie wypisałam wielkimi literami hasło, które towarzyszy mi do tej pory „Spełnieniu marzeń pomaga upór wodospadu”. Jednak, jeśli będziemy coś błędnie wykonywać z uporem maniaka, czy zagwarantuje nam to sukces?

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

REWOLUCJA CYFROWA DEGRADACJĄ DLA MÓZGU (cz.1.)

fot. link
 

Pozwolę sobie rozpocząć ten artykuł od zacytowania fragmentu książki Manfreda Spitzera „Cyfrowa demencja”, który w trafny sposób ukazuje pewien absurd:

Wyobraźmy sobie, że ktoś wpada na pomysł, by skonstruować pedał gazu, który miałby służyć w szkołach jako urządzenie do trenowania mięśni łydek osłabionych na skutek zbyt małej ilości ruchu. „Jesteśmy jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów świata. Naszym uczniom potrzebny jest trening, musimy więc odpowiednio wcześnie pokazać im, jak prowadzi się samochód. Cóż nadaje się do tego lepiej niż pedał gazu umieszczony pod ławką każdego ucznia, z prawej strony krzesła. To gwarancja sprawnych łydek i wczesnego opanowania sztuki kierowania pojazdem” – tak teoretycznie mógłby wyglądać tekst wygłaszany przez pedagogów ruchu drogowego przed trzydziestu laty, gdyby nie to, że zawarta w nim argumentacja już wtedy byłaby dla każdego oczywistą śmiesznością. W przypadku mediów cyfrowych rzecz ma się podobnie i wielu ludzi zauważa, że rynkowa propaganda na temat rewolucji cyfrowej w szkołach nie jest prawdą.

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

BUDOWANIE RELACJI. Uczeń - nauczyciel, rodzic - nauczyciel, nauczyciel - nauczyciel i innych

fot. link

Nauczenie się jak rozwijać i utrzymywać wspaniałe stosunki z ludźmi może zrobić więcej dla Twojej kariery i życia osobistego niż cokolwiek innego – tak rozpoczyna się jeden z rozdziałów książki Braiana Tracy „Maksimum osiągnięć”.

W zasadzie gdy się tak zastanowić, co faktycznie otwiera w życiu wiele drzwi, to wbrew pozorom nie znajomość kilku języków, nie kilka fakultetów, ale właśnie łatwość w nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych kontaktów z ludźmi. Umiejętności interpersonalne powinny się plasować na pierwszym miejscu wśród tych, których naucza szkoła.

Zastanów się przez moment nad tym, w towarzystwie jakich osób czujesz się najlepiej. Sądzę, że niewielu znajdzie się takich, którzy odnajdują przyjemność w zderzeniu się z brakiem szacunku dla rozmówcy, z manią wyższości, czy ignorowaniem słuchacza. Potrzeba ważności, wartości i poszanowania to bezsprzecznie najważniejsze ludzkie potrzeby.

Jak w praktyce można budować relacje, które będą satysfakcjonowały naszych rozmówców?

Oto kilka sposobów:

Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

BUDOWANIE ZESPOŁU

 fot. link

Tytuł postu brzmi marketingowo, prawda? I dobrze. Nawet jeśli budzi to w Tobie pewne kontrowersje, proszę Cię, abyś wytrwał do końca.

MARKETING W SZKOLE?

Kiedyś miałam przyjemność uczestniczyć w szkoleniu Rady Pedagogicznej organizowanym przez firmę Metis. Prowadziła go Pani Grażyna Małyska, tytuł szkolenia brzmiał: Jak się sprzedać na rynku edukacyjnym i jak się promować w środowisku lokalnym. Przyznam szczerze, że idąc na to spotkanie, byłam oburzona, jak w ogóle można mówić w kategoriach „sprzedawania siebie” w dziedzinie tak wzniosłej jak szkolnictwo. Oczywiście domyślasz się, że po szkoleniu byłam zachwycona smile
Bez krzty przesady stwierdzam, to było najlepsze szkolenie w jakim uczestniczyłam! Nie będę go tutaj streszczać. Chciałam tylko zwrócić Twoją uwagę na fakt, że o szkole trzeba zacząć mówić jako o firmie, a o potencjalnych uczniach i ich rodzicach jak o klientach.
Etap pozyskiwania uczniów i promocji szkoły zostawię na inną okazję, ponieważ teraz chciałabym się skupić na czymś innym.
Jesteś wychowawcą klasy, z dniem 1. września pod Twoje skrzydła trafia grupka młodych ludzi i… co dalej? Prawdopodobnie spędzisz z nimi trzy najbliższe lata. To dużo i mało. Szybko upłyną, ale też wiele się w nich wydarzy. Co zrobić, aby nie tylko przetrwać, ale osiągnąć sukces?
Czytaj więcej...
  • Opublikowano w Blog

POLITYKA OŚWIATOWA I MÓJ BLOG

Aby wyruszyć w drogę, trzeba znać cel podróży. Droga donikąd jest bez sensu. No, poza Drogą donikąd Mackiewicza smile
 
Przed nami kolejne zmiany. Dużo niepewności. Jednak nie będę komentować reformy i wszelkich odgórnie narzuconych modyfikacji, na które nie mamy wpływu. „Inspiracje dla szkoły” mają być przestrzenią dobrych treści, konkretnych narzędzi i wartościowych rozwiązań.

Czytaj więcej...

Artykuły najczęściej czytane

Blog

DIETA DLA MÓZGU, CZYLI CIOS W PRZEMYSŁ ZWANY SPOŻYWCZYM. Konieczna eliminacja; gluten - o co tyle hałasu?

DIETA DLA MÓZGU, CZYLI CIOS W …

19 październik, 2016

fot. link   Pamiętacie sposób na bardzo tani klej domowej roboty? Mąka i woda, prawda? D...

Blog

LIST NAUCZYCIELA DO RODZICÓW

LIST NAUCZYCIELA DO RODZICÓW

23 styczeń, 2017

Czasami chcielibyśmy o pewnych sprawach powiedzieć głośno, ale brakuje nam odwagi. Boli na...

Blog

NAJWAŻNIEJSZE POSTAWY I ZACHOWANIA, DZIĘKI KTÓRYM ZYSKASZ SERCA SWOICH UCZNIÓW

NAJWAŻNIEJSZE POSTAWY I ZACHOW…

14 październik, 2016

fot. link   Kiedy dowiedziałam się, że za kilka tygodni mogę rozpocząć pracę w szkole, o...